Wat zijn de gevolgen?

Gezondheid

Het bos staat er al minstens 300 jaar, maar het is in de jaren 70 blijven staan, om als groene buffer te dienen voor de omwonenden. De Zemstbaan is een weg die ook al minstens 400 jaar op de kaarten staat. Men vond het toen belangrijk om de omwonenden te beschermen tegen het lawaai en uitlaatgassen van de snelweg. Intussen is het aantal wagens in België verdrievoudigd. De E19 is de drukste verkeers-as van ons land. Bomen en bossen zijn zeer goed in het opnemen van fijn stof.

Kinderen

Spelen in bos en natuur is nog steeds één van de leukste activiteiten voor kinderen. Maar het is niet alleen leuk. Het is ook heel belangrijk voor hun ontwikkeling, zowel fysiek als intellectueel. Onze kinderen gaan de wereld van ons erven. Ze gaan heel wat uitdagingen tegenkomen in verband met ons klimaat en natuurbehoud. Hen nu al de toegang ontzeggen tot bos en natuur, maakt die uitdagingen alleen maar groter.

Milieu

Onze natuur staat overal ter wereld onder druk. De stad Mechelen verklaart dat ze meer groen in de stad willen. We hebben al jaren Groen in het bestuur van de stad. Het lijkt dus absurd om de laatste stukjes groen, die al eeuwen oud zijn, ook nog te vervangen door beton. Het bos is een thuis voor honderden wilde dieren, die je bijna nergens anders meer in Mechelen kan tegenkomen.

Oneigenlijke compensaties

Om verloren bossen te “compenseren” zal het stadsbestuur soms bestaande bossen toevoegen bij bestaande gebieden of parken. Er wordt dan geen enkele nieuwe boom geplant. Die bomen stonden daar ook al jaren.

Mobiliteit

Met een capaciteit van 3250 zwemmers per dag, kunnen we al 1000 wagens per dag extra krijgen. De afrit Mechelen Zuid verloopt langs een rond punt, dat ook de ingang van Technopolis is. Dit punt zit nu al vast tijdens de ochtend en avond spits. Er zijn aanpassingen gepland, na vraag van Technopolis, maar die zullen geen rekening houden met 1000 extra wagens.
In De Panne staat het verkeer vaak vast op de snelweg, bij de afrit van het park. De E19 is de drukste verkeersader van het land.

Overlast

De inplanting van een waterpretpark vlak naast een woonzone zal zeker impact hebben op het comfort van de omwonenden. De voorziene buffer van 50 meter zal na een tijd wel de visuele overlast wegnemen, maar niet het geluid. De grote verkeersdruk en de hoge parkingkosten kunnen ook wildparkeren in de hand werken.

Toekomst van het resterend bos

Het kappen van dit bos stelt een gevaarlijk precedent voor de rest van onze Mechelse natuur. Het overblijvende stuk waardevol bos, zal een groot stuk van het wild leven verliezen en verder geïsoleerd geraken tussen het beton.
Hetzelfde gebeurt op andere plaatsen in Mechelen.