Kantvelde

In Kantvelde plannen Durabrik & Bostoen samen een aantal projectontwikkelingen. Volgens de laatste communicatie betreft het 225 wooneenheden in een combinatie van woningen en appartementen. Naast de wooneenheden spreekt men ook over vrije beroepen en horeca. Begin 2023 zou er een communicatie masterplan komen door TM Kantvelde. Het gebied Kantvelde ligt tussen de N16, de woonbuurten Schorsvelden en Galgenberg/ Oude Antwerpsebaan. De site is ongeveer 7 ha groot. In 2018 kwamen er al 11 woningen en 3 appartementen bij in de B. Serroenstraat.

Op 24 augustus stelden Projectontwikkelaars Bostoen en Durabrik, samen met de Stad Mechelen, hun nieuwe masterplan ‘Kantvelde’ voor. 210 nieuwe wooneenheden zullen extra druk leggen op het parkeerbeleid, mobiliteit en vooral de natuur in onze buurt. De eerste reacties van buurtbewoners zijn duidelijk: ‘Dit hebben we niet nodig!’. ‘Leefbaar Mechelen Noord’ heeft meermaals duidelijk gemaakt dat onze wijk nood heeft aan ademruimte. De Stad en de betrokken projectontwikkelaars verklaarden met dit masterplan, geluisterd te hebben naar onze bekommernissen. Niets is minder waar. Met dit goednieuwsplan staat onze wijk voor de grootste uitdaging uit haar geschiedenis. Mechelen-Noord heeft nood aan doordachte oplossingen voor open ruimte, parkeerplaatsen en mobiliteit. Een project van deze grootte biedt geen oplossing, integendeel

Onze bedenkingen


Wat wordt de werkelijke bebouwbare oppervlakte? Er is 7 ha aanwezig, 2 ha zou bebouwd worden en 3.8 ha zou groen blijven. Dit komt neer op 5.8 ha. Men blijft refereren naar 400 wooneenheden. In de beginfase was er sprake van slechts 150 wooneenheden.

Het plan omvat ruimte voor een buurtpaviljoen? Maar 200m verder ligt er een buurthuis mét speeltuin. Is er dan nood aan een buurtpaviljoen?

Er wordt ook gedacht aan extra handelsruimte. Maar kan deze wel concurreren met Malinas en andere grote supermarkten rondom?

Over mobiliteit en parkeerbeleid Hoeveel extra verkeer moet de wijk slikken in de toekomst? De buurt is nu al verzadigd.

In het totaalplaatje wordt nergens gesproken over gezinnen met 2 wagens. Terwijl de ondergrondse parking daarop niet voorzien is. Waar moeten al die extra auto’s naartoe?

De oplossing van deelauto’s zorgt ervoor dat parkeerplekken in de Berthe Serroenstraat en Oude-Pleinstraat ingenomen zullen worden. Plaatsen die eerst door de stad werden weggegeven als compensatie voor het wegnemen van de parkeerplaatsen op de Oude Antwerpsebaan. Dit moest zorgen voor een betere doorstroming van de bussen.

Door de komst van Malinas, heeft onze wijk te kampen met meer geluidsoverlast van de N16 en E19. 210 wooneenheden gaan dit geluid niet opvangen, eerder versterken. We maken ons zorgen over de luchtkwaliteit ten gevolge van extra wagens en hebben hierover geen wetenschappelijk en degelijk onafhankelijk rapport
gezien

De plannen voor ontwikkelingen in Kantvelde zijn niet nieuw, en kunnen al vanaf de eerste dag op weerstand rekenen van de buurtbewoners. De laatste jaren worden de bewoners van Mechelen Noord overstelpt door nieuwe plannen. In geen tijd verloren we 16ha groene ruimte voor het Shoppingcenter Malinas. Tussen Malinas en het Rode Kruisplein worden nog meer ontwikkelingen gepland. Aan de overkant verdwijnt ook in het industriegebied Noord III het grootste deel van het groen door de bouw van nieuwe industrie en een verbindingsweg naar het shoppingcenter Malinas.
Op langere termijn zou er 30ha groen verdwijnen van het Witte Kinderbos op de middenstrook van de E19.
De limiet is bereikt. Vanaf nu gaan we opkomen voor elk stukje natuur. Met honderden buurtbewoners die rekenen op de natuur in Kantvelde wordt dit een belangrijk actiepunt. Hopelijk kunnen we binnenkort de nodige gesprekken voeren met de promoteren en het stadsbestuur zodat ze volledig kunnen afzien van hun verdere bouwplannen in Kantvelde.

Als je in de buurt woont, dan kreeg je misschien onderstaande nieuwbrief in je bus. Op de achterkant vind je een poster die je aan je raam kan hangen. Je kan die nieuwsbrief en poster hieronder lezen, en ook downloaden.

Je kan ook de vorige nieuwbrief nog lezen.