3de Infomarkt Mobiliteit

Maandagavond 4 juli vindt de 3de infomarkt plaats in het kader van de Plopsaqua plannen in het Zennebeemden Bos.

Ons stadsbestuur wil de infomarkt in een hele strakke choreografie houden door heel specifieke onderwerpen te bespreken. Ze willen vermijden dat het over de Plopsaqua vergunning gaat, of over andere thema’s waardoor het project in een slecht daglicht komt te staan.

Hier zijn enkele tips om je voor te bereiden op de infomarkt.

  1. Dit is een vrij land. Je praat gewoon over Plopsaqua als je dat wil.
    Medewerkers van het stadsbestuur moeten je daarover ook te woord te staan, al kan het zijn dat ze niet de juiste dossierkennis hebben, en extra info moeten opvragen.
  2. Bekijk nog even de tips hieronder om een idee te krijgen van de werkelijke scope.

De organisatie wil graag de vragen beperken tot “Veiligheid voor voetgangers en fietsers” en “Parkeren”. De rapporten uit de vergunningsaanvraag leren ons dat enkele belangrijke punten genegeerd worden, in een poging om het project een breder draagvlak te geven.
We sommen hieronder enkele belangrijke punten op die je zeker kan ter sprake brengen.

  1. Verkeersdruk in de wijk en veiligheid voor fietsers en voetgangers

We zien vandaag al dat er veel meer verkeer door de Zemstbaan komt, ook zwaar verkeer en vrachtwagens, ondanks het feit dat de Brusselse steenweg gewoon open is. Dat komt doordat verkeersapps kunnen inschatten dat er minder file is wanneer ze door de Zemstbaan komen, in plaats van te wachten aan de stoplichten van de Abeelstraat. Dat effect gaat zeker niet veranderen wanneer de definitieve lichten er staan, en wanneer Plopsaqua honderden extra wagen moet aantrekken.
Op de Brusselse steenweg komt er bovendien trajectcontrole met beperking op 50 km/u. Door de Zemstbaan kan je gewoon doorrijden. Dan is de keuze snel gemaakt.
De situatie ronde autocontrole is langs beide zijden enkel maar drukker geworden de laatste jaren. Aan beide kanten zorgt dit voor onveilige situaties voor voetgangers en fietsers omdat de autobestuurders vaak van buiten Mechelen komen en de situatie niet kennen.

2. Rellen in Plopsaqua Landen

Bij de rellen in Plopsaqua Landen zagen we dat Plopsa heel moeilijk de bezoekersaantallen kan inschatten. Er worden regelmatig meer tickets verkocht dan de capaciteit toe laat. De CEO noemt dat “normaal”. Die mensen zouden dan naar onze wijk gelokt worden, en dan terug naar huis gestuurd worden. Plopsa kiest ook vaak voor random acties zoals “nachtzwemmen” waarbij ook op andere tijdstippen extra verkeer gegenereerd wordt, zonder vooraf een inschatting te kunnen maken.
Meer info: https://www.looopings.nl/weblog/20037/Plopsa-waterpark-gesloten-op-last-van-de-politie-te-druk.html

3. Ronde Punt

Er is nog een bijkomende bron van extra verkeer in de wijk.

Er is op dit moment geen enkel antwoord op de toenemende verkeersdruk aan het ronde punt. Plopsa en ODTH pleiten samen voor de uitbreiding van dat ronde punt, maar geen van beide erkent in hun vergunningsaanvraag dat de andere partij ook plannen heeft. Dat is toch op z’n minst heel vreemd te noemen?

De opening van de tangent gaat er ook voor zorgen dat meer verkeer langs het ronde punt in Mechelen Zuid moet komen, om naar het Noord Oosten te rijden, richting veiling. Op 7 juli kan je hierover een online presentatie volgen. We kunnen er van uit gaan dat een definitieve oplossing nog minstens 5 jaar op zich laat wachten. Meer info hier.
https://www.wegenenverkeer.be/werken/de-ontknoping-van-mechelen

4. Parkeren

Plopsa wil een parkeertoren maken met 1000 plaatsen voor wagen, en 200 fietsplaatsen. Ze willen de nadruk leggen op verkeer met de wagen, en met het “grootste waterpretpark van de benelux” willen ze verkeer van tientallen kilometers ver aantrekken. Een parkeerticket kost minstens 12 euro, en dus gaat er ook meer wildparkeren ontstaan. In de Zemstbaan is er geen voetpad en het fietspad is in slechte staat. Die combinatie zorgt dus voor onveilige situaties, zoals we nu al vaak ervaren aan de verkeersremmers.
Momenteel parkeer je gratis in de Zemstbaan. Wanneer men een blauwe zone wil invoeren, dan kan het alleen met afgebakende parkeerplaatsen, en dat betekent dus bijkomende verharding van die straat.

5. Negatieve adviezen

We weten intussen dat Plopsa alvast enkele negatieve adviezen kreeg voor de vergunning. Dat betekent alvast enkele maanden vertraging en een nieuwe onderzoeken op het terrein.

Geef een antwoord